مجوزهای لازم برای استفاده از کانکس

فهرست مطالب

مجوزهای لازم برای استفاده از کانکس در ایران : کانکس‌ها یکی از پرطرفدارترین و بهترین وسایلی هستند که می‌توان از آن‌ها برای موقعیت‌ها و در شرایط مختلف استفاده کرد. کانکس‌ها عموما سازه‌هایی از پیش ساخته شده هستند که به دلیل دارا بودن سایز کوچک و نصب آسان برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کانکس و راه‌های استفاده از آن بیشتر آشنا کنیم.

کانکس چیست

کانکس درواقع نوعی سازه از پیش تهیه شده است که دارای بدنه‌ای فلزی است. کانکس‌ها اتاقک‌های فلزی هستند که مانند هر سازه دیگر دارای چهار دیوار، یک در و یک سقف و یک کف هستند. در معادل فارسی برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که این وسیله با کلمه کیوسک هم معنی است در حالی که کارآیی و نوع مصارف این دو با هم کامل متفاوت است. کیوسک‌ها ابعاد کوچک‌تری دارند و برای فعالیت‌هایی مانند باجه تلفن یا روزنامه فروشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درحالی که کانکس‌ها ابعاد بزرگ‌تری دارند و برای اسکان موقت قابل استفاده هستند.

مجوزهای کانکس

مزیت استفاده از کانکس

  • قابلیت جا به جایی و حمل از محلی به محل دیگر
  • به دلیل دارا بودن وزن کم در برابر زلزله مقاوم است
  • به دلیل نیاز نداشتن به مصالح و از پیش سخته بودن، سرعت نصب بالایی دارد
  • زیبایی و دوام بسیار بالاتر نسبت به سازه‌های موقتی که بعضا در پروژه‌ها با مصالح نامرغوب برای دفاتر کار ساخته می‌گردد
  • قابل استفاده برای مصارف مختلف
  • قابلیت تغییر اندازه یا نوع مصارف سازه
  • اگر یک کانکس نیاز به بازسازی داشته باشد، قطعات و لوازم آن در دسترس است.
  • استفاده از عایق‌های حرارتی در جداره‌ها که باعث کاهش اتلاف انرژی می‌‎گردد

معایب استفاده از کانکس

با وجود اینکه نصب کانکس بدون استفاده از مطالح صورت می‌گیرد و در کاهش هزینه‌های اضافی نقش بسیار مثبتی دارد، با این حال این مسئله دارای معایبی نیز است که در ادامه با آن‌ها می‌پردازیم:

کاهش قیمت اولیه پس از استفاده :

اگر یک کانکس برای فروش داشته باشید، و از آن استفاده کرده باشید، متاسفانه برای فروش، قیمت آن حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

محدودیت حمل به دلیل ابعاد:

کانکس‌هایی که دارای سایز بزگ هستند، به دلیل دارا بودن ابعاد بزرگ محدودیت جابه جایی در سطح شهر را دارند.

اصول نصب کانکس

اولین و مهم‌ترین نکته در نصب کانکس، استقرار آن‌ها بر روی یک سطح صاف است به گونه‌ای که شاسی بدنه به خوبی روی سطح زمین ایستاده باشد. رعایت این نکته مهم می‌تواند تا ۷۰ درصد از سقوط و افتادن کانکس جلوگیری کند. معمولا برای نصب کانکس از روش‌های متعددی استفاده می‌گردد.

نصب کانکس با استفاده از خرپا

این روش برای زمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مکان کافی برای نصب کانکس وجود نداشته باشد. در این روش، خرپاهایی روی پیاده روها نصب می‌گردد و کانکس‌ها بر روی آن‌ها تعبیه می‌گردد. البته در این روش باید نوع، وزن و اندازه کانکس محاسبه گردد. همچنین برای اتصال خرپا به کانکس، از ورقه‌هایی استفاده می‌گردد. این صفحه‌ها دارای فاصله‌های مختلفی هستند. معمولا برای کانکس‌هایی با اندازه کوچک از صفحه‌هایی با اندازه ۲ متر، کانکس‌هایی با اندازه بزرگ از صفحه‌هایی با اندازه ۳ متر استفاده می‌گردد که به صورت موازی روی شاسی تعبیه می‌گردند.

مجوزهای لازم برای استفاده از کانکس

نصب کانکس روی سطح غیرهم‌سطح

در کوهستان‌ها و سطوح شیب‌دار نصب کانکس به خاطر وجود شیب کاری دشوار است که ملزم به آماده سازی برخی پیش ساخت‌ها برای نصب دارد مانند کانکس‌های ویلایی. برای این منظور از یک کرسی چینی با استفاده از ملات ماسه سیمان و سنگ یا بلوک استفاده می‌شود تا سطح صاف و همواری را جهت نصب سازه ایجاد کنند. بهتر است در هنگام کرسی چینی حداقل چهار صفحه ستون که در عمق کرسی چینی به وسیله میلگرد متصل است تعبیه شود، این کار سازه را در برابر باد و طوفان‌های شدید نیز مقاوم می‌کند. در سطوح شیب‌دار با شیب بیش از ۱۵ درجه قبل از ایجاد سطحی ‌تراز و مسطح به هیچ عنوان سازه را به حال خود رها نکنید چرا که به طور قطع دچار واژگونی خواهد شد.

مجوزهای لازم برای استفاده از کانکس چیست ؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برخی از افراد با نصب کانکس دارند، مجوزهای لازم برای استفاده از کانکس است. اگر برای زمین در حال احداث خود یا ساختمان مسکونی خود به دنبال استفاده از یک کانکس هستید. نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. برخی از افراد گمان می‌کنند که برای استفاده از کانکس حتما باید مجوزهای لازم را از شهرداری و سازمان‌های مربوطه کسب کنند.

درحالی که نصب و استفاده از کانکس نیاز به کسب مجوزهای مربوطه ندارد و شما می‌توانید برای هر محیطی با هر ابعادی که نیاز داشتید. از کانکس مورد نظر خود با ابعاد مدنظر استفاده نمایید. به طور کلی اگر زمین شما از حق امتیاز آب و برق و گاز بهره‌مند باشد شما برای نصب و استفاده از کانکس، نیازی به اخذ مجوز ندارید. و می‌توانید از کانکس مسکونی یا سازه‌های پیش ساخته استفاده نمایید.

چرا برای استفاده از کانکس نیاز به کسب مجوز نیست ؟

دلیل اینکه چرا نصب و استفاده از کانکس نیاز به اخذ مجوز ندارد. به صدور پایان کار زمین و ساختمان در حال احداث مربوط می‌گردد. به طور کلی شهرداری به هر زمین در حال ساختی که مورد تایید باشد. سند و پایان کار می‌دهد، اما کانکس شامل سند نمی‌گردد. دلیل این موضوع آن است که زمانی که شما یک کانکس در محل ساخت زمین خود قرار می‌دهید. در واقع یک وسیله آزاد از سمت دولت را روی زمین خود قرار داده‌اید که از سوی دولت غیرقانونی نبوده و نیازی به مجوز ندارد. از طرفی چون کانکس قابل جابه جایی است. شما می‌توانید در صورت بروز مشکل، کانکس خود را تغییر دهید و آن را به جای دیگری منتقل کنید.

سخن پایانی با کانکس سازان

کانکس‌های مسکونی یکی از پرطرفدارترین انواع کانکس‌ها هستند. که در شرایط و موقعیت‌های مختلفی برای اسکان موقت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله شما با مفهوم کانکس، مزایا و معایب استفاده از آن و اینکه آیا استفاده از کانکس نیاز به کسب مجوز است یا نه. بیشتر آشنا شدید. اگر در خصوص نصب و استفاده از کانکس با هرگونه مشکلی مواجه شدید، می‌توانید از کارشناسان ما بپرسید.