سیر تا پیاز نصب کانکس با نصاب حرفه ای

فهرست مطالب

فرآیند نصب کانکس چگونه انجام می شود ؟ از کجا نصاب کانکس پیدا کنیم ؟  ممکن است شما هم تاکنون با کانکس یا اتاقک‌های کوچک فلزی در سطح شهر یا محل زندگی خود برخوردهایی داشته باشید. اما با چگونگی نصب کانکس یا موارد استفاده آن‌ها آشنایی نداشته باشید. در این مقاله با کانکس سازان همراه باشید تا شما را به طور کامل با محل نصب کانکس، چیستی آن و موارد استفاده از کانکس بیشتر آشنا کنیم.

کانکس چیست

قبل از اینکه سراغ توضیح مراحل و نحوه نصب کانکس برویم ابتدا بهتر است با این وسیله آشنایی بیشتری پیدا کنیم. کانکس‌ها در واقع نوعی سازه از پیش ساخته شده هستند که مانند یک بنا دارای ۴ دیوار، یک در، یک سقف و یک کف هستند. نکته و مزیت مهم کانکس‌ها این است که بدون نیاز به هیچگونه مصالح و آرماتور بندی نصب می‌گردند و تنها به چند پیچ و مهره و اتصالات خاص برای نصب و سرهم بندی نیاز دارند. در زبان فارسی به اشتباه، به کانکس کیوسک می‌گویند اما در واقع کانکس‌ها دارای سازه‌هایی با اندازه‌های مختلف و متنوع‌تری هستند و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درحالی که کیوسک‌ها معمولا سایز و اندازه کوچک‌تری دارند و به طور معمول برای نگهبانی یا فروشگاه‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نصب کانکس با نصاب حرفه ای

موارد نصب کانکس

اکنون که با مفهوم کانکس آشنا شدید، بد نیست در ادامه با مواردی آشنا شوید که در آن‌ها کانکس نصب می‌گردد. کانکس‌ها معمولا برای اسکان موقت مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمده استفاده و نصب کانکس برای نگهبانی، مرکز خدمات شهری مانند روزنامه فروشی، نگهبانی و ..، اسکان موقت در مواقع بحرانی مانند سیل، زلزله، آتش‌فشفان و … صورت می‌گیرد. همچنین کانکس‌ها به صورت یک مکان برای اسکان دائم خانوارها در سفر نیز قابل استفاده است.

انواع کانکس

همانگونه که در قسمت قبلی به آن اشاره شد، نصب کانکس در شرایط مختلفی صورت می‌گیرد و کانکس‌ها دارای انواع و کاربردهای مختلفی هستند. از جمله انواع کانکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نگهبانی

این کانکس معمولا سایز کوچکی دارد و به گونه‌ای طراحی شده که فردی که داخل آن قرار دارد بتواند به تمامی فضاهای اطراف دید کامل داشته باشد. کانکس نگهبانی بیشتر برای شرکت‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- کانکس‌های ویلایی

کانکس‌های ویلایی ، درواقع یک مکان موقت برای اسکان خانواده‌ها است. این کانکس‌ها دارای اتاق و سرویس بهداشتی هستند. اندازه این کانکس‌ها می‌تواند بسته به میزان امکانات موجود در آن‌ها متغیر باشد. این کانکس‌ها معمولا در فضاهای خوش آب و هوا نصب می‌گردند.

۳- کارگاهی

این نوع کانکس معمولا برای فضاهای اداری و کاری کاربرد دارد. فضای درونی آن بسیار کوچک است و با هزینه کم و به سرعت ساخته می‌گردد.

۴- سرایداری

این نوع کانکس معمولا برای ساختمان‌های مسکونی و اداری که نیاز به سرایدار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانکس‌ها مانند کانکس‌های مسکونی تمامی امکانات زندگی را دارا هستند و به طور معمول در گوشه پارکینگ یا حیاط مجتمع قرار می‌گیرند.

۵- فروشگاهی

موارد استفاده و نصب کانکس فروشگاهی معمولا برای خدمات شهری مانند، بوفه، روزنامه فروشی یا سایر خدمات شهری است. این کانکس‌ها سایز کوچکی دارند و به طور معمول مجهز به کرکره برقی و نورپردازی هستند.

۶- چرخدار

نوع چرخدار کانکس‌ها معمولا برای رفت وآمد و جا به جایی راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله نمونه کاربردهای این کانکس‌ها را می‌توانید در کاروان‌های توریستی یا ایستگاه‌های پلیس مشاهده نمایید.

مزایای استفاده و نصب کانکس

  • قابلیت جا به جایی و حمل از محلی به محل دیگر
  • به دلیل دارا بودن وزن کم در برابر زلزله مقاوم است
  • به دلیل نیاز نداشتن به مصالح و از پیش سخته بودن، سرعت نصب بالایی دارد
  • زیبایی و دوام بسیار بالاتر نسبت به سازه های موقتی که بعضا در پروژه‌ها با مصالح نامرغوب برای دفاتر کار ساخته می‌گردد
  • قابل استفاده برای مصارف مختلف
  • قابلیت تغییر اندازه یا نوع مصارف سازه
  • در دسترس بودن لوازم و قطعات مورد نیاز برای بازسازی.
  • استفاده از عایق‌های حرارتی در جداره ها که باعث کاهش اتلاف انرژی می‌‎گردد

معایب نصب کانکس

با وجود اینکه نصب کانکس بدون استفاده از مطالح صورت می‌گیرد و در کاهش هزینه‌های اضافی نقش بسیار مثبتی دارد، با این حال این مسئله دارای معایبی نیز است که در ادامه با آن‌ها می‌پردازیم:

  • کاهش قیمت پس از استفاده: معمولا پس از خرید و استفاده اگر بخواهیم یک کانکس را بفروش برسانیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه اولیه آن کسر می‌گردد.
  • محدودیت حمل به دلیل ابعاد: کانکس‌هایی که دارای سایز بزگ هستند، به دلیل دارا بودن ابعاد بزرگ محدودیت جابه جایی در سطح شهر را دارند.

اصول اولیه نصب کانکس

اولین و مهم‌ترین نکته در نصب کانکس، استقرار آن‌ها بر روی یک سطح صاف است به گونه‌ای که شاسی بدنه به خوبی روی سطح زمین ایستاده باشد. رعایت این نکته مهم می‌تواند تا ۷۰ درصد از سقوط و افتادن کانکس جلوگیری کند. معمولا برای نصب کانکس از روش‌های متعددی استفاده می‌گردد.

نصـب کانکس با استفاده از خرپا

این روش برای زمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مکان کافی برای نصب کانکس وجود نداشته باشد. در این روش، خرپاهایی روی پیاده روها نصب می‌گردد و کانکس‌ها بر روی آن‌ها تعبیه می‌گردد. البته در این روش باید نوع، وزن و اندازه کانکس محاسبه گردد. همچنین برای اتصال خرپا به کانکس، از ورقه‌هایی استفاده می‌گردد. این صفحه‌ها دارای فاصله‌های مختلفی هستند. معمولا برای کانکس‌هایی با اندازه کوچک از صفحه‌هایی با اندازه ۲ متر، کانکس‌هایی با اندازه بزرگ از صفحه‌هایی با اندازه ۳ متر استفاده می‌گردد که به صورت موازی روی شاسی تعبیه می‌گردند.

نـصب کانکس روی سطح غیرهم‌سطح

در کوهستان‌ها و سطوح شیب‌دار نصب کانکس به خاطر وجود شیب کاری دشوار است که ملزم به آماده سازی برخی پیش ساخت‌ها برای نصب دارد مانند کانکس‌های ویلایی. برای ساخت یک سطح صاف یا یک کرسی چینی با استفاده از ملات ماسه سیمان و سنگ یا بلوک استفاده می‌شود تا سطح صاف و همواری را جهت استقرار سازه ایجاد نمایند. بهتر است در هنگام کرسی چینی حداقل چهار صفحه ستون که در عمق کرسی چینی به وسیله میلگرد متصل است تعبیه گردد تا پس از قرار گیری و نصب کانکس بر روی کرسی بتوان آن را از چهار طرف اصلی مهار نمود . این کار سازه را در برابر باد و طوفان‌های شدید نیز مقاوم می‌کند. در سطوح شیب‌دار با شیب بیش از ۱۵ درجه قبل از ایجاد سطحی‌تراز و مسطح به هیچ عنوان سازه را به حال خود رها نکنید چرا که به طور قطع دچار واژگونی خواهد شد.

سخن پایانی

کانکس‌ها یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین سازه‌هایی هستند که در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزن سبک و نصب راحت آن‌ها باعث شده تا به یکی از بهترین سازه‌ها تبدیل گردند. در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامعی درباره نصب کانکس، مفهوم آن و کاربرد و مزایا و معایب آن برای شما تهیه وجمع آوری کنیم.