کانکس دوچرخه مخصوص شهرداری ها

فهرست مطالب

کانکس دوچرخه و ویژگی های جالب که باید بدانید با کانکس سازان :  ایده کانکس دوچرخه برای اولین بار توسط شهرداری تهران مطرح، طراحی و ساخته شده ، پس از مدتی طرفداران زیادی پیدا کرده است و در طی سالها دچار تغییرات بسیار خوبی شده که اندازه و عملکرد متفاوت‌تری را شامل می‌شوند.

کانکس چیست؟

کانکـس مانند یک اتاقک است جنس آن معمولا آهنی است که از طریق جوش های ممتد به وسیله الکترود بسیار قوی به هم متصل می‌شوند. معادل انگلیسی آن کیوسک است .در بین ما ایرانی‌ها با این که تفاوت دارند نیز این کلمه رایج است این سازه‌های پیش‌ساخته معمولا برای نگهبانی، نگهداری وسایل و جابجایی وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشینه تولید کانکس دوچرخه

تولید کانکسی دوچرخه ایده‌ای نو بود که توسط شهرداری تهران بیان و توسط مهندسین خبره ساخته شده این فرایند کمک بسیاری به عموم مردمی که از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کنند کرده است که از مهم‌ترین اثرات وجود این سازه می‌توان به کم شدن آلودگی هوا، افزایش سلامت جسمانی و روحی افراد و هم‌چنین ایجاد هوای پاکیزه و شهری سالم اشاره کرد. بعد از نصب این کانکس‌ها در تهران برای اولین‌بار دگر شهرها نیز اقدام به نصب و ساخت کانکس‌های دوچرخه در سطح شهر کردند. بیشترین مکان‌هایی که این سازه‌ها در آنجا نصب شده می‌توان به محل‌هایی اشاره کرد که وسایل نقلیه کم‌ترین تردد را دارند. از جمله پارک ها و… کانکس‌های  دوچرخه با توجه به نوع عملکرد و محل مورد استفاده متفاوت‌اند.

کانکس دوچرخه کانکس سازان

ویژگی ها و نکات مهم

می‌توان این سازه را مطابق با انواع محیط‌ها و از جمله ادارات، پارک‌ها بوستان‌ها و… ساخت و از رنگ بندی‌های متنوع نیز می‌توان استفاده کرد. این کانکس‌ها دارای ورودی شیشه‌ای بزرگ از جنس سکوریت هستند که دید خوبی را به استفاده کنندگان این سازه می‌دهد. این امر در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است و کرکره‌های برقی برای محافظت از این سازه تعبیه شده که پس از نیمه شب امنیت سازه‌ها را بالا می برد.

دارای نور پردازی اف بی ال در داخل کانکس و نور پردازی تونلی در بیرون تونل که بسیار سازه بسیار تاثیرگذار است. بدنه کانکس دوچرخه از آهن های شماره ۱۴ تا ۱۸ و پروفیل های با ضخامت ۲ میلی متر با الکترود های بسیار حرفه ای به شکل مهتر جوش داده شده اند. که بعد از اتمام ساخت، امکاناتی برای استقامت در برابر فرسایش و رنگ زدگی در نواحی مرطوب روی این سازه ها قرار می گیرد. ( مثل استفاده از ضد رنگ ها ) پوشش داخلی آن از جنس پی وی سی کمپارس و جنس کف آن از ورق های آهنی یا آلومینیوم آجدار و کفپوش ان از جنس ال جی یا پشت نمد است.

نمای بیرونی از جنس گالوانیزه، الومینیوم، پنل دکوراتیو و … است. همانطور که از اسم این سازه مشخص است. محلی است برای استقرار دوچرخه‌ها در سطح شهر. این کانکس‌ها دارای طبقه بندی‌های ریلی و… هستند که می‌توانید دوچرخه‌هایشان را به صورت مرتب و منظم در آنها قرار دهید.

انواع کانکس دوچرخه

این سازه‌ها دارای اندازه‌های ۵، ۶، ۸ و ۱۲ متری هستند که دو نوع آن بسیار متداول است

  • کانکس دوچرخه۱۲ متری
  • کانکس دوچرخه ۶ متری

با توجه به عملکرد و محل استقرار این کانکس شهرداری آن‌ها را به متقاضیان اجاره می‌دهد که دارای سیستم خودکار برای پرداخت هزینه هستند. و به دلیل ساختار متفاوتی که دارند بعضی از این سازه ها قابلیت جا به جایی دارند.

فواید کانکس‌ها

  • قابل حمل و نقل هستند و می‌توان در مکان‌های مختلف آن‌ها قرار دارد.
  • مقاوم در برابر زمین لرزه به دلیل سبکی این سازه‌ها.
  • تولید در زمان کوتاه به خاطر ساختار کانکس‌ها.
  • وجود مصالح لازم برای تولید این سازه‌ها
  • قابلیت به کارگیری امکانات گرمایشی و نور پردازی مدرن در آن‌ها

وجود کانکس‌ های دوچرخه این مکان را به وجود آورده تا مخاطبان ترغیب به استفاده از دوچرخه شوند. و به این اطمینان برسند، که مکان امنی برای نگهداری این وسیله وجود دارد. با این امر آلودگی هوا کاهش پیدا کرده. و همچنین از شدت ترافیک شهر‌های پر جمعیت کاسته می‌شود این کانکس‌ها دارای محلی برای اقامت یک نگهبان هستند تا شما به راحتی بتوانید دوچرخه هایتان را تحویل دهید.

قیمت کانکس دوچرخه

هزینه این سازه بر اساس نوع، ثبات یا تحرک و نوع مصالح مورد استفاده و…متفاوت است. هر چه قدر که از مواد و امکانات بیشتری در تولید این کانکس‌ها استفاده شود. هزینه آنها بالاتر خواهد رفت. وجود موارد امنیتی نیز در بالا رفتن هزینه‌ها تاثیر گذار است موارد گفته شده به همراه بسیاری موارد دیگر باعث افزایش قیمت این سازه ها می‌شوند. و در صورتی که این کانکس‌ها دست‌دوم باشد از قیمت آنها کاسته می‌شود.

سخن پایانی با کانکس سازان

اولین بار ایده کانکس دوچرخه توسط شهرداری تهران ارائه داده شد و به مرحله تولید رسید. پس از مدتی متقاضیان زیادی خواستار این سازه شدند. کانکس دوچرخه‎ای که هم اکنون موجود است بسیار شبیه نمونه اولیه است، با مقدار اندکی تفاوت این سازه‌ها موجب استفاده مخاطبان از دوچرخه و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، سلامت افراد و کاهش ترافیک و … شده اند. با توجه به ابعاد و جنس تولید شده این کانکس‌ها بسیار پر کاربرد هستند. امیدوارم که موارد گفته شده مفید واقع شده باشد و تا حدودی شما را با این سازه آشنا کند.